5ти Международен документален Родопи Филм Фест (RIFE) 2025

Тазгодишното пето издание на “Родопи Филм Фест" (RIFE), който се проведе в периода 10-13 юли в град Смолян, представи 51 филма от цял свят. В селекцията попаднаха филми от Австралия, Армения, Белгия, Босна и Херцеговина, България, Бразилия, Германия, Гърция, Грузия, Израел, Исландия, Италия, Камбоджа, Канада, Китай, Катар, Нидерландия, Полша, Португалия, Русия, Турция, Уругвай, Украйна, Обединеното кралство, Франция, Швейцария и Япония.
Конкурсната програма на фестивала включваше 20 късометражни, 5 среднометражни и 12 пълнометражни документални филма, както и 6 български пълнометражни филма. Наградите бяха определени от две авторитетни международни журита, които изтъкнаха изключителните постижения на отличените филми в областта на документалистиката като цяло.
Част от наградените филми, наред с други фестивални акценти, са достъпни на Neterra.TV+ до 10 август.
Последвайте ни в Инстаграм и Фейсбук
МЕЖДУНАРОДНО ЖУРИ ЗА ПЪЛНОМЕТРАЖНИТЕ ФИЛМИ
- Сюзан Шимк (продуцент, Германия)
- Жофроа Гризон (сценарист и консултант, Франция)
- Николай Стефанов (оператор и режисьор, България)
НАЙ-ДОБЪР ПЪЛНОМЕТРАЖЕН ФИЛМ
спонсорирана от Magic Shop Ltd.
"Ландшафт" (Германия, Армения), реж. Даниел Кьотер.
Аргументация на журито:
"Наградата за най-добър документален филм отива при филм, който ни омагьоса със своята съзерцателна красота и иновативен киноезик. Филм за измъчена земя, който свързва раните на жителите, техните животни и самата земя, връщайки киното към самата му същност.”
ПОЧЕТЕН ДИПЛОМ
"Мама Вера" (Великобритания), реж. Сесил Ембълтън и Алис Томлинсън.
Аргументация на журито:
“Филм-портрет на една харизматична жена и нейното пътуване през пристрастяването, духовността и връзката с природата, с изключително изпълнение на главната героиня.”
МЕЖДУНАРОДНО ЖУРИ ЗА СРЕДНОМЕТРАЖНИ И КЪСОМЕТРАЖНИ ФИЛМИ
- Мария Аверина (режисьор и преподавател, България)
- Лора Шишманова (сценарист, режисьор и фотограф, България, Франция)
- Еви Карагеоргу (артистичен директор на „Срещи на младото европейско кино“, България)
НАЙ-ДОБЪР СРЕДНОМЕТРАЖЕН ФИЛМ
спонсорирана от SONUS Ltd.
"Кока" (Полша), реж. Александър Цимбалюк.
Аргументация на журито:
“Наградата се присъжда за интимния и дълбоко хуманистичен поглед към една отдалечена и сурова реалност, в която баща и син, живеещи на ръба на оцеляването, успяват да запазят топлата си човешка връзка.”
ПОЧЕТЕН ДИПЛОМ
“Неизказано” (Полша) на Макей Адамек
Аргументация на журито:
“Наградата се присъжда за особената чувствителност и разнообразен визуален език, чрез които се изгражда въздействащ портрет на млад мъж, който намира сили и възможност за себеизразяване чрез спорта, докато преминава през последствията от лична детска травма. С емпатия и визуално деликатна камера, “Неизказано” ни напомня, че уязвимостта не е слабост.”
ПОЧЕТЕН ДИПЛОМ
„Дяволи по велики пости“ на Диого Варела Силва
Аргументация на журито:
„Дяволи по велики пости“ ни потапя в един отдалечен свят, показвайки усилията на местните хора да съхранят стари карнавални традиции като начин да запазят своята идентичност. Филмът разкрива общата тенденция за изтриване на миналото в определени исторически периоди, показвайки политическия контекст в Португалия през XX век, в който автентичните древни карнавални празненства са били заличавани.
КЪСОМЕТРАЖЕН ФИЛМ
спонсорирана от SONUS Ltd.
“Ясно небе" (Полша), на Марчин Кундера.
Аргументация на журито:
“Това е филм, който ни разкрива войната през погледа на децата. Бяхме дълбоко трогнати от връзката между двамата приятели, които търсят своя път и създават свой собствен свят в една разкъсана от война земя, принудени да растат без присъствието на възрастни. Впечатлени бяхме и от сложната реалност, която филмът разгръща пред нас, както и от поетичната и завладяваща операторска работа.”
ПОЧЕТЕН ДИПЛОМ
"Договорни конвенции" (Гърция), на Стефанос Монделос.
Аргументация на журито:
“За смелия и изобретателен подход към документалното кино, създавайки поразителен разказ за корупция и обществено подвеждане. Режисьорът умело разкрива размитите граници между факт и измислица, за да извади наяве една съвсем реална и шокираща истина, приканвайки зрителите да се замислят върху това какво ни се показва и какво остава скрито за нас.”
НАЙ-ДОБЪР БЪЛГАРСКИ ФИЛМ
спонсориран от M&S TONSTUDIO – Офенбах
"Неравноделната душа" (България), реж. София Стойчева.
Аргументация на журито:
"С ненатрапчив и взискателен поглед режисьорката обгражда и търси с камера един особен артефакт – душата и извора на българската народна музика. Стъпка по стъпка София Стойчева неуморно разкрива скритите съкровища на вдъхновението, солидарността и искреността. Разказът проследява любовта и отдадеността на различни общности към едно изчезващо културно наследство, древно и живо едновременно."
ПОЧЕТЕН ДИПЛОМ
"Жестокият път" (България), реж. Деян Барарев.
Аргументация на журито:
“Режисьорът Деян Барарев заслужава специално внимание за щателното проучване и майсторския разказ, който е изградил. Пред нас е ситуация, която години наред е неанализирана и подценявана, скрита зад едно популярно публично събитие. Наред с това филмът работи с оригинални кадри, с нови показания на очевидци, с доказателства и гласове на хора, които досега са били невидими и нечути."
ПОЧЕТЕН ДИПЛОМ
"Пътешественическа история" (България, Великобритания), реж. Михаела Драганова.
Аргументация на журито:
“Тази поетична и с лекота разказана история представя директна и дълбоко емоционална среща с нелегални работнички в труден период от българската история. Визуално впечатляващ и прецизно композиран, филмът се отличава с деликатна, но категорична режисьорска работа.
СПЕЦИАЛНИ НАГРАДИ НА AEROVISION
"Жестокият път" (България), реж. Деян Барарев
Аргументация на журито:
“Филмът е епичен и динамичен, с много автентични кадри и аудио записи, отразявайки различни гледни точки, мнения и възгледи. Със своя изключително професионален монтаж продукция е достойна за National Geographic и History Channel.”
"Училище за надежда" (България) реж. Яна Алексиева
Аргументация на журито:
“Много интересен филм, който разказва една вдъхновяваща история, която трябва да бъде разказвана и в бъдеще. Емоционална продукция, за която са положени големи усилия както от страна на участниците във филма – заслужаващи адмирациите на публиката, така и от страна на екипа, който е намерил и разказал тази история.”